Monday, March 2, 2009

Kampung Boy

I am a kampung boy.. yer.. kampung yang terletak di Bandaraya Kuala Terengganu. Bandaraya la sangat. Panggung wayang pon takde lagi kat KT.. Bagus gak, elak orang meraba-raba time tengok wayang. Korang mesti tanak tau pasal kampung aku, walaupon pernah masuk paper (Metro) pasal ade org kebas pengusung mayat kat masjid & Ugut mak dgn parang pasal nak duit bli pil kuda, pernah jugak masuk TV3 pasal ada kes budak mati lemas sebab mandi kat sungai kg aku.. Sungai Ibai.. aku pon dah lama tak balik kampung.. 0.3 tahun dah (4 bulan tak pijak bumi Darul Iman).. Girl at my kampung pon dah makin maju... aku dah lama tak tengok anak dara org kat kg aku pakai baju kurung gi bandar KT.. dah tak ramai dah.. orang Terengganu dah berubah. Seingat aku la, masa aku belum akil baligh dulu, aku pi bandar KT dgn makcik-makcik aku, aku tengok ramai anak dara dok pakai baju kurung lagi gi bandar KT.. skang nih, jarang sangat.. kalo ade pon, mesti jalan dengan mak-mak diorang. Kat Queensbay nih, jgn cite la... sumenye mengurangkan pahala aku jer.. maklumle... sumenye menggiurkan dan mengenyangkan...

Aku tergerak ati nak menulis pasal Kampung Boy nih.. pasal ari nih aku buat lawatan sambil mengeringkan poket ke Borders.. dalam dok bace komik tuh, terjumpe jugak aku dengan sesuatu yang aku nak beli.. The Kampung Boy hasil karya Dato' Lat.. mase kecik-kecik dulu aku ade la baca kat Pustaka sekolah aku (sekurang-kurangnye aku pernah gak gi library). Aku begitu teruja dengan karya beliau yang begitu kaya dengan mood Malaysia..mase dulu mane la nak tahu yang karyanya dah glamer seantero dunia.. then baru-baru nih aku tertengok dokumentari pasal beliau kat TV1.. aku teringat balik apa yang aku inginkan pada masa dahulu.. sementara ade duit nih, aku tibai je la terus.. maybe menyesal esok lusa sebab beli komik.. huhu.. aku dah decide nak cukupkan koleksi Dato' Lat, sebab aku memang suke baca karya beliau, bukan sebab dipengaruhi oleh media yang mengatakan beliau memang best..

Kesimpulannye, aku tak sabo nak balik dan bace Kampung Boy dan juge menelaah kembali Komik Buatan Malaysia: Komikoo yang dah lama tak nampak kat pasaran (atau aku yang tak nampak?)

Assalamualaikum!!

No comments:

Post a Comment

Takkan Bace je kot... Maki dan Keji la aku balik..